Monogami - förbi?

Tills livet skiljer oss åt

-  en krönika om tvåsamhet.


Jonas Gardell skrev en gång "För allting faller. Förr eller senare faller allt." Ibland tror jag att han har rätt. I en tid då allt fler skiljer sig och otrohet vardagligen bagatelliseras över en kaffe latte på Wayne's ställer jag mig frågan: Är romantik och sann kärlek ur mode?



Gårdagens "Tills döden skiljer oss åt" tycks idag ha ersatts av ett halvhjärtat "Tills livet skiljer oss åt". Som om cynismen har tagit över oss alla och vi inte längre vågar tro att kärlek i vår tid kan hålla livet ut. Det kallas tvivel det där som stör, säger 2000-talets Lasse Winnerbäck.



Vi spenderar hela våra liv i sökandet efter den Stora Kärleken. Men vågar vi nånsin tro att vi hittat rätt? Med ca 6.650 miljarder människor på jorden är oddsen att det alltid kommer finnas någon som passar oss bättre. Det är så lätt att tro att gräset är grönare på andra sidan. Så lätt att ge upp för tidigt. Så lätt att tappa tron. Att bli osäker. Det kallas tvivel det där som stör. Är det kanske när vi slutat leta som vi om möjligt har en chans att hitta den som är oss ämnad?



Hoppet om att par som Romeo och Julia, Carrie och Big - och äkta kärlek -  inte bara existerar i sagans värld lever ännu kvar i mig. Men vem vet? Kanske har han på Wayne's med kaffe latten i handen rätt. Kanske finns det ingen Mr. Right för mig heller. Kanske väntar jag i oändlighet på någonting som inte finns...? I så fall - är jag nog körd!

- Therése Löfgren, november 2007.


Kommentarer
Postat av: Eleni

Vad händer thessa? Går det inge bra?

Postat av: Anna

Tycker jag absolut du ska, fanns jättemycket fint på rea där :)

2008-07-01 @ 20:51:18
URL: http://annasaraolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback