Allt handlar inte om pengar?

Under hela min uppväxt har jag fått höra att allting inte handlar om pengar. Jag anser visserligen inte heller idag att lycka kan köpas för pengar, men visst fan underlättar dem en hel del. Det var nog först när jag var ute och reste som jag insåg pengars värde. När det enda människor vill ha av dig är pengar, när du inte nånstans kan få hjälp om du inte kan betala för dig. När folk sliter i dig för att dom vill ha pengar till mat och när du inte kan få medicinsk hjälp utan pengar... Då är det omöjligt att inse hur stor makt pengar har över oss människor idag.
 
Kontra denna materiella hysterin jag är van vid i vårt högkonsumerande välfärds-Sverige så har jag  fått uppleva att det faktiskt går att vara hur lycklig som helst så länge man har pengar till mat och husrum. I grunden behöver vi inte den där 40 tums LCD-teven för att vara det. Det är en fiktion, ett sätt att hävda sig inför andra och ett sätt att på kort sikt tillfredställa ett behov. Hur många tjejer säger sig inte bli "lyckliga" av att shoppa t.ex.?

För mig har pengar ändå kommit att bli en viktig del av mitt liv. Om jag ska kunna leva ut mina drömmar så är det nämligen det som krävs. Men jag är beredd att jobba hårt för att nå dit jag vill. Vilket jag också gör, ständigt. I genomsnitt arbetar jag kanske 55 timmar i veckan. Så när människor frågar mig hur jag har råd kan jag inte annat än säga att det handlar om prioriteringar. Att äga saker har inte längre ett lika stort värde för mig. Det är mycket jag får välja bort för att kunna leva som jag gör. Fritiden komprimeras, inköpen begränsas och det krävs en hel del planering. Jag reser därför att jag vill vidga mina vyer, uppleva nya saker och för att ständigt få utvecklas som människa.
 - "Ibland är det resan som är målet."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback